Tohle by mohlo znamenat revoluci v létání. A především revoluci ve využívání fosilních paliv, ekologii a udržitelnosti. Nedávno jsme tady na blogu psali o životě bez odpadu a cirkulární ekonomice. Tentokrát se podíváme na projekt, který chce dostat do povědomí létání nejen bez odpadu, ale především bez využití paliv.O co jde? Létání na solární pohon. Zní sice trochu jako z řeckých bájí, ale ve skutečnosti jde o seriozní projekt, který bychom neměli brát na lehkou váhu. Dva švýcarští piloti Bertrand Piccard a André Borschberg nedávno odstartovali v Abu Dhabí let okolo světa se svým solárním letadlem Solar Impulse 2. Cíl mají ambiciozní: bez použití kapky kerosinu (nebo jiného fosilního paliva) chtějí obletět celý svět. Jediným pohonem pro čtyři elektromotory bude sluneční svit.

Hlavním motivem pro odvážnou akci těchto dvou Švýcarů je fakt, že chtějí podpořit debatu o využití obnovitelných zdrojů energie. „Chceme se podělit o naši vizi čisté budoucnosti,“ uvedl Borschberg před zahájením dlouhé cesty, o které informoval například The Guardian. Klimatické změny podle něj nabízejí fantastické příležitosti pro to, aby se na trh uváděly nové „zelené“ technologie. Ty mají pomoci nejen v omezení plýtvání přírodními zdroji, ale zároveň podle těchto Švýcarů můžou vytvořit nová pracovní místa a hospodářský růst. „Chceme ukázat, jak mohou inovační duch a čisté technologie změnit svět,“ říkají zkušení piloti.

Rozpětí jako má A380

První etapa jejich letu vedla z Abu Dhabi do 400 kilometrů vzdáleného hlavního města Ománu Maskat, cesta solárním letadlem trvala přibližně 13 hodin. Další etapy pak směřují do Indie, Burmy a Číny. Potom čeká solární letadlo náročný přelet nad Pacifikem do USA. Odtud mají dobrodruzi naplánovanou trasu dál přes Atlantik do jižní Evropy, pak do Afriky a nakonec zpátky do Abu Dhabi. Cesta dosahuje délky přibližně 35 tisíc kilometrů a zvládnout by ji solární letadlo mělo v průběhu 25 dnů, kdy poletí. Celkem ovšem piloti počítají na celou expedici s pěti měsíci.

Moderní letadlo je poháněno výhradně slunečním svitem, který přijímá přes 17 tisíc solárních panelů, jež jsou umístěna na křídlech. Ta mají rozpětí 72 metrů, což je stejné jako v případě Airbusu A380. Zásadní rozdíl mezi nimi je ale ve váze, ta v případě Solar Impulse 2 dosahuje méně než deseti procent oproti A380. Ovšem toto letadlo je i podstatně pomalejší, jeho rychlost se pohybuje jen mezi 50 až 100 kilometry v hodině.

Let okolo světa se neobjevil zničehonic. Za vývojem solárního letounu je 12 let výzkumu a práce. Oba piloty navíc podporuje zhruba 130 spolupracovníků. Nejde ani o první takový let: Tito Švýcaři již před dvěma lety provedli první testovací lety v Evropě a USA s předchozím modelem Solar Impulse 1. Na rozdíl od prvního modelu, který pro svůj provoz potřeboval jasné nebe, může Solar Impulse 2 létat i v případě zatažené oblohy nebo krátkého deště.

Pokud vás létání na slunce zaujalo, tady můžete nejen sledovat cestu obou pilotů kolem světa, ale také tu najdete spoustu dalších informací.

A zde se můžete podívat na fotografie Solar Impulse 2.