Klasický model obchodu, kdy je na jedné straně bitevního pole dodavatel a na druhé obchodník a svádí tvrdý boj, přetlačují se a nakonec jsou stejně vyčerpaní, pomalu (ano jen pomalu) mizí. Je to div, ale obě tyhle strany si totiž po takřka bratrovražedném souboji konečně uvědomily, že jeden bez druhého nemohou fungovat.

Na evropské úrovni tak od září 2013 existuje Supply Chain Initiative, jejímž hlavním cílem je zlepšit vztahy v rámci celého obchodního řetězce. Dosud se k téhle výzvě už zapojilo téměř 200 společností (respektive víc než 900, pokud připočteme i dceřiné společnosti mezinárodních firem.)

A nyní se podobný projekt rozjel i v Česku. Jmenuje Iniciativa pro férový obchod (IPFO) a na konci května ho představili zástupci obchodníků, dodavatelů i distributorů rychloobrátkového zboží. Mezi firmy, které se k této výzvě připojily, patří například  Makro, Tesco, Nestlé, Ahold, Kaufland, Globus, Coca Cola, Wrigley a další. „Iniciativa bude prostřednictvím závazku svých signatářů podporovat kultivaci obchodního prostředí. Bude také usilovat o to, aby společnosti řešily případné vzájemné spory korektně a transparentně,“ tvrdí zástupci firem, jež se k IPFO přihlásily.

Český maloobchodní trh je známý jako jeden z nejvíce konkurenčních a nejtvrdších pro vyjednávání. Obchodní řetězce mají silné postavení a řada dodavatelů si stěžuje na až likvidační obchodní podmínky nebo tak přísné požadavky na nízkou cenu, které výrobce ve výsledku nutí k šizení například potravin. To bylo například i jedním z hlavních témat letošního Retail Summitu.

Iniciativa je sympatický projekt, o tom, jestli ale bude mít skutečný pozitivní dopad na obchodní vztahy v Česku, se zatím můžeme jen dohadovat. Jako začátek je to ale snad dobrý krok.

Tady se můžete podívat na první výroční zprávu evropské Supply Chain Iniciativy z ledna 2015.

Zájemci o obchod a evropský pohled na něj si můžou přečíst rozhovor se šéfem Evropského svazu obchodu tady.