Co s vysloužilými vozy metra? Vyrobme kontejnery nebo domy!

Znáte to, každá věc má nějakou životnost. Čím je komplikovanější, tím bývá doba výdrže často i kratší. A klasický proces „odsloužíš – skončíš“ je patrný všude kolem nás. Máme ale rádi výzvy, a přemýšlíme proto o tom, jak tohle změnit.

Není to tak dlouho, kdy jsme tady na blogu přinesli zprávu o tom, co dělají v USA se starými vysloužilými vozy metra. V New Yorku se s nimi nijak nemažou – jednoduše kastle vagonů vysypou do Atlantského oceánu. Jen za posledních deset let takhle skončilo na dně oceánu přes dva tisíce vagonů metra.

I když tohle podle odborníků není nijak škodlivý způsob, jak se vozů zbavit (vytváří se díky nim nová biosféra), přemýšleli jsme, jestli by se nedaly využít o poznání efektivněji. Nebudeme napínat: podívejte se na vagony a odmyslete si sedačky, tyče na držení nebo třeba okénka. Také vám připomínají dopravní kontejnery?

Kontejner či dům

Udělejme z nich kontejnery! „Možná by se mohly použít takřka tak, jak jsou,“ přemýšlí Tomáš Hladík z Logia. Jednoduše řečeno by se pro staré vozy našlo nové využití. Právě v podobě kontejnerů. Ostatně rozměrově se od nich nijak výrazně neliší. Stačilo by z vozů odstranit sedačky, podvozky a další „doplňky“ a nakonec by zůstala „plechová bedna“, která by se mohla používat k převozu zboží.

O druhotné využívání dopravních prostředků se zajímá i Michael Rada z International Business center of Sustainable Development  (IBCSD) . A i on věří, že jsou i jiné možnosti, jak staré vagony efektivně využít. Jeho nápad míří ale trochu jiným směrem. Místo kontejnerů navrhuje přestavovat staré vozy metra, železniční vagony nebo třeba i autobusy na prostory k bydlení.

„S ohledem na nedostatek bydlení a přebytek prostředků, včetně pražských autobusů, a ve vnímání nárůstu počtu sociálně slabých a bezdomovců mi toto řešení připadá skutečně nejvýhodnější,“ uvedl Michale Rada s tím, že taková úprava by byla cenově i časově jednou z nejvýhodnějších, které lze provést. „A pomohla by snížit jak objem sociálního a urbanistického, tak i fyzického odpadu,“ dodává Michael Rada.

To ostatně jde ruku v ruce s posilujícím trendem tzv. cirkulární ekonomiky neboli oběhového hospodářství, o němž se dočtete víc například zde.

Tady  se podívejte na článek o největším „hřbitově“ vysloužilých letadel světa.

Inspirací, jak využít naopak přepravní kontejnery – pro bydlení –, pak může být například berlínský příklad zde.