Tohle nemá rád nikdo. Pomalé popojíždění nebo stání v koloně aut rozčiluje snad každého řidiče i spolujezdce. Nejde ale jen o samotnou ztrátu času a představu, co jiného by člověk mohl místo dlouhých minut a hodin v autě dělat. Dopravní zácpy představují i obrovský ekonomický výdaj.Londýnské Centrum pro ekonomický a podnikatelský výzkum (Cebr) a společnost Inrix propočítaly, jaké jsou dopady omezení dopravy ve Velké Británii, Francii, Německu a USA. Podle jejich odhadů dosáhly celkové náklady spojené s dopravními zácpami v roce 2013 neuvěřitelných 200 miliard dolarů. (To odpovídalo 0,8 procenta HDP v těchto čtyřech zemích.)

Jak píše magazín Economist, kvůli tomu, jak se zvyšuje počet aut na silnicích a doprava houstne (aniž by bylo možné stejným tempem zvyšovat i kapacitu dopravních cest), budou se zvyšovat i dopravní omezení a zácpy. Náklady s tím spojené tak mají do roku 2030 (ve zmíněných čtyřech zemích) dál stoupnout až na 300 miliard dolarů. Do toho je započítané jak snížení produktivity práce lidí, kteří by místo stání v koloně mohli pracovat, nebo třeba zvýšení nákladů na přepravu, tak i další faktory. Dvě třetiny veškerých nákladů jsou dané především plýtváním paliva a času, jež by mohly být využity jinde podstatně efektivněji.

Netradiční řešení fungují

Především s blížícím se obdobím letních dovolených a oprav hlavních silničních tahů se čekají tradičně v celé Evropě další zácpy. Jak je zmírnit, nebo jim dokonce zcela předejít, je tématem mnoha odborníků na dopravu. Jak nově ukázal německý Hamburk, možné řešení může být i v takovém opatření, jež by dříve nikdo nevolil.

Na tamní dálnici A7, která patří k nejvytíženějším silničním tahům v Německu, se už několik týdnů pracuje na rozšíření silnice. Kvůli tomu musela být doprava stažena do méně pruhů, což samozřejmě vedlo k obrovským, často i 20kilometrovým kolonám. Odborníci sice předpokládali, že kvůli stavbě dojde k omezením, s tak dramatickým dopadem ale nepočítali. Na konci května přišli s nápadem, že by zúžený levý pruh – standardně rezervovaný jen pro osobní vozy – otevřeli i pro kamiony a nákladní auta. A jak píše například deník Welt, ukázalo se, že tohle jednoduché opatření toku dopravy výrazně ulehčilo. V dopravních špičkách tu sice ještě pořád kolony vznikají, ale už nejsou zdaleka tak dlouhé jako dříve.

Po testovací fázi se proto v Hamburku rozhodli, že oba pruhy i nadále nechají průjezdné i pro nákladní vozy a klasické omezení zruší. Zároveň zvažují, že k nájezdům na dálnici instalují semafory, které budou regulovat „příliv“ aut, a tím zvýší plynulost provozu. Podobné opatření už dříve zavedli v Porúří a i přes prvotní kritiku se ukázalo, že novinka skutečně plynulé dopravě pomohla.

Na řešení dopravních kolon pracují i vědci v České republice. Jak by mohl dopravě pomoci nový projekt z Ostravy, se dočtete v tomhle článku.

Velmi zajímavý rozhovor s předním expertem na řešení dopravních omezení Justinem Geistefeldem, který tvrdí, že většině dopravních zácp se dá předejít, najdete tady.

Tady se můžete podívat na přehlednou infografiku, která ukazuje náklady na dopravní omezení.

A zde píše Citylab, kde jsou v USA největší dopravní zácpy.

Na našem blogu jsme nedávno také psali o tom, jak zvýšit efektivitu v zasilatelské službě pomocí „dopravy 2.0“.