Vypadá jako obrovský přefouknutý balon ze světa sci-fi filmů. Žádná fantazie to ale není. Jmenuje se Airlander 10 a ve skutečnosti jde o největší letoun světa. Vlastně je to hybridní letadlo, balon, vzducholoď a letadlo dohromady. Na svůj první testovací let se Airlander 10 vydal v roce 2012. Dlouho to pak vypadalo, že pravidelný provoz z toho nebude. Nyní se ovšem zdá, že by se to mohlo během několika měsíců změnit, Airlander 10 se podaří dokončit a dostane se skutečně běžně na oblohu. Za projektem tohohle 92 metrů dlouhého obra původně stála americká armáda, která ho plánovala jako vzdušný prostředek pro vojenské sledování. Jenže v roce 2013 svou aktivitu na jeho vývoji kvůli omezení rozpočtu zastavila a zdálo, že se Airlander 10, který vyvíjí britská společnost Hybrid Air Vehicles (HAV), zařadí do kapitoly „nikdy neuskutečněných projektů“.

Novou naději mu ale dal nedávný grant britské vlády v hodnotě 5,1 milionu dolarů, který má HAV pomoci Airlander oživit. Díky tomuhle grantu (i podpoře řady soukromých sponzorů) by se mohla největší vzducholoď světa dostat do vzduchu už do konce letošního roku. Jak upozorňuje například web Interesting Engeneering, tentokrát už ale nemá být nový letoun využíván jen pro vojenské, nýbrž i pro civilní účely. Využívat by se v budoucnu mohl například pro humanitární mise při doručování zásob v ohrožených oblastech. Nebo například pro efektivnější sběr dat pro dopravní účely či záběry a sledování sportovních akcí.

Moderní relikt minulých dob

Po technické stránce nemají autoři Airlanderu 10 žádné pochyby: letoun, který je vytvořený z karbonu, kevlaru a malyru, je podle nich po technické stránce perfektní. Mnohem větší překážku pro jeho etablování na obloze bude představovat psychologie lidí: od katastrofy vzducholodě Hindenburg v roce 1937 nemají vzducholodě dobrou pověst, lidé si je spojují většinou se záběry téhle tragédie. Na druhou stranu se ale doprava pomocí vzducholodí stává v poslední době stále častěji tématem diskusí.

V případě Airlanderu 10 se navíc podle jeho stavitelů podaří obavám lidí předejít, protože jde de facto o hybridní prostředek, který je zčásti klasickou vzducholodí a zčásti funguje i jako běžné letadlo. Se startem i přistáním pomáhají dieselové motory. Během letu jej pak drží ve vzduchu helium. Jeho výhoda spočívá podle autorů projektu i v tom, že je šetrný vůči životnímu prostředí – využívá jen pětinu paliva oproti klasickým letadlům a pro jeho pohon je možné využít i solární panely.

Pokud vás Airlander 10 zaujal, tady najdete jeho úžasné fotografie.

Další informace například o tom, jaká je historie stavby vzducholodí ve Velké Británii, najdete v tomto článku na Guardianu.

A v tomhle videu vám Bloomberg ukáže, jaká může být budoucnost vzducholodí.