Vývoj se nezastaví. Co se zdá jednou nemožné, je jen výzva k překonání. Inženýři a vývojáři v americké NASA tohle mají samozřejmě ve své DNA. A v současnosti pracují na novém stroji, který by mohl během pár let změnit dosavadní modely cestování i přepravy zboží. Vyvíjejí totiž speciální letadlo, na jehož pohonu se podílí 8 motorů – pokud by jeden vypadl, nic se neděje, zastoupí ho ostatní. Zásadní skutečnost u těchto motorů ale spočívá v tom, že nejsou poháněny fosilními palivy, nýbrž speciálními bateriemi.Jak píše například magazín Time, křídla letounu jsou vyrobená z karbonového kompozitu a baterie jsou poháněné lithiem. Nová technologie, které v NASA říkají Leading Edge Asynchronous Propeller Technology (LEAPTech), by mohla podle tvůrců přinést mnohem „zelenější“ a po energetické stránce příznivější a efektivnější létání.

Nyní bude NASA novou technologii testovat, a pokud vše bude pokračovat dobře, instaluje ji během dalších dvou let na speciálně upravené čtyřmístné letadlo italské výroby Tecnam P2006T.

Vrtulníky bez vrtulí

Tohle nové letadlo se má využívat hlavně na kratší vzdálenosti. A pokud se osvědčí a bude tomu přát i legislativa, mohlo by se stát zajímavou konkurencí a alternativou automobilů. NASA vidí jeho potenciální využití nejen pro vojenské účely, ale i pro cestovní ruch a soukromou přepravu zboží.

Není to však jediná novinka, kterou odborníci v NASA připravují. Další letoun je poháněný deseti elektromotory a může startovat kolmo vzhůru jako vrtulník (stejně tak, tj. vertikálně, i přistává). O letounu s názvem GL-10 psal například web International Business Times s tím, že první testovací lety už proběhly a byly v pořádku. V tomhle případě se ale jedná o skutečně malý letoun – s rozpětím křídel pouhé tři metry a váhou pod 30 kilogramů. Postupně ovšem chtějí vývojáři pracovat na zvětšení letounu, od kterého si slibují, že by mohl v budoucnosti převážet až čtyři cestující.

Kromě toho NASA investuje do nadzvukového létání, o němž jsme nedávno psali tady na blogu. Víc informací o milionových investicích najdete i zde nebo například zde.

A jestli vás zajímá ekologické létání, podívejte se na tenhle článek o unikátním solárním letadle.

Aby bylo ale jasno, elektromotory pro letadla nejsou zdaleka jen tématem v NASA. Také český letecký výrobce Evektor pracuje na vývoji elektromotorů a první prototypy úspěšně vyzkoušel už před dvěma lety. Nyní připravuje již sériovou výrobu nového devítimístného letadla, které má unést náklad o hmotnosti 1,7 tuny a dokáže vzlétat z nezpevněných ploch. Více o úspěchu kunovické firmy se dočtete například zde .