Tenhle pojem známe všichni. Hedvábná stezka spojující Evropu s Čínou. Pozemní cesta, která sloužila coby pradávná logistická spojka těchto dvou světů, po níž se převážela ohromná množstí zásob, nejrůznějšího koření, papíru i dalšího vzácného zboží. V posledních desetiletích je sice vzájemná obchodní výměna ještě intenzivnější než kdy dřív, většina zboží se ovšem přepravuje po mořích. Samozřejmě se ale do diskuse postupně vrací otázka nové hedvábné stezky, která by zajistila časově i finančně atraktivní přepravní spojení mezi Evropou a Čínou také po zemi.

Nový velký krok k jejímu vytvoření udělala polská společnost PKP Cargo. Tahle firma, která je mimochodem vlastníkem druhého největšího českého železničního přepravce AWT, nedávno představila svůj plán, jak tzv. novou hedvábnou stezku vytvořit. A na první pohled je zřejmé, že tentokrát nejde jen o kavárenské řeči. Projekt PKP Cargo je dost jasný. Ve spolupráci s čínskou firmou Zhengzhou International Hub z provincie Henan vytvoří podnik, jenž se bude věnovat právě železniční přepravě kontejnerů mezi Evropou a střední Čínou. „Pouze 3,5 procenta vývozu z východní Asie do Evropské unie dorazí po souši, a to navzdory výhodám tohoto řešení,“ uvádí se na webu e-Logistika s tím, že železniční přeprava na této trase je již nyní levnější i rychlejší.

Prvním krokem, který má stát na začátku nové hedvábné stezky, bude vytvoření logistického centra a rozšíření přístavu v polských Malaševicích. Díky tomu by se měla kapacita zvýšit až na 300 vlaků ročně, navíc zde mají vzniknout i nové sklady a překladiště. Podle vize obou společností by se tak z Malaševic mělo stát nové středisko obchodní výměny s Čínou.

Tato průlomová dohoda vytváří nové příležitosti pro obchod s Čínou”, říká Adam Purwin, generální ředitel společnosti PKP Cargo, a dodává, že jde o další krok firmy směrem k silné mezinárodní expanzi. Pokud se záměr skutečně osvědčí a plány vyjdou, bude samozřejmě nové spojení s Čínou významné i pro české firmy a celkově zahýbe současným nastavením přepravy zboží z Číny.

V tomhle článku The Diplomat se dočtete další informace o projektu „Jeden pás a jedna dráha“, který se věnuje právě propracovanému propojení dopravních sítí mezi Evropou a Čínou.

Pokud si chcete připomenout, co to vlastně hedvábná stezka přesně byla, můžete se podívat třeba na tento odkaz.

A kdo má rád videa, může se podívat sem na názorné představení plánu PKP Cargo.

Jestli vás zajímá železnice, podívejte se na tenhle článek u nás na blogu o čínské železniční diplomacii.