Kdekdo by mohl závidět: prodej zboží i služeb přes internet vytrvale a silně roste. I v dobách, kdy se zbytek maloobchodního trhu propadal a bojoval o každou korunu na tržbách, e-commerce vykazovala růst. A i dnes v tom pokračuje. Jak jsme psali například v tomto článku, nyní v Česku existuje na 27 tisíc e-shopů. A na trh se snaží dostat stále další – a velcí – hráči. Posledním takovým případem je zahájení provozu internetového obchodu s potravinami Kolonial.cz. Po českém projektu Rohlík.cz a britském obchodním řetězci Tesco tak na český trh s potravinami a jejich on-line prodejem vstoupil další odvážlivec s velkými ambicemi.Samozřejmě že je tohle téma, vždyť nakupování potravin přes internet má pro zákazníky celou řadu lákadel: člověk se nemusí otravovat mezi davy lidí, může si nákup zařídit, kdykoli na to má čas, a navíc nemusí nikam složitě a zdlouhavě jezdit. Ano, doprava a náklady na ni se „jednoduše“ přesouvají na obchodníka. Jenže právě tahle konkurenční výhoda proti klasickým kamenným obchodům s parkovišti a frontami na pokladnách je pořádně drahá. A logistika pro obchodníky s potravinami, kteří navíc ještě slibují dopravu nákupu zdarma, je klíčová záležitost.

Sklady a doručování rozhodnou boj o velký trh

Otevřeně o tom nedávno promluvil Petr Vyhnálek, kdysi dlouholetý šéf Globusu a jeden z největších znalců českého maloobchodu, v rozhovoru pro CzechCrunch. Lidé si totiž ve velkém objednávají čerstvé potraviny, systém doručování zboží od dodavatelů do skladu a řízení zásob tak musí být propracovaný o to víc. „Logistika, která zvládne velké množství položek, bude rozhodovat o úspěchu, nebo neúspěchu v tomto segmentu,“ uvedl ve zmíněném rozhovoru Vyhnálek s tím, že bez řízené podpory systémů nemůže být žádný hráč úspěšný.

Hlavní konkurenci pro nový Kolonial.cz představuje v současnosti Rohlík.cz Tomáše Čupra, který nový obchod rozjel před téměř rokem a z velké části na něm spolupracuje s velkoobchodem Makro. I on ví, že logistika je klíčový aspekt. Jak například uvedl pro iHned.cz, Rohlík.cz by měl čerpat zkušenosti z jeho dalšího projektu Dámejídlo.cz. 

Více o novém projektu Kolonial.cz se můžete dočíst například tadytady najdete reakci k nové konkurenci pro Rohlík.cz

Na internetu ale neroste jen prodej potravin, velký potenciál mají i obchody s módou. V jejich případě sice není rozhodující čerstvost, na druhou stranu však jisté komplikace pro logistiku i celkové náklady představuje fakt, že lidé velkou část zboží vracejí. V rozhovoru to vysvětluje šéfka Slevomatu

Reakce Matěje Jaciny:

Jednou z veľkých rolí hraje, ako daná firma bude schopná ovplyvniť zákazníkov čo a kedy nakupovať, tým pádom, kto ako správne podchytí zber dát v prvom a druhom roku fungovania a následne ako dobre alebo zle bude s danými dátami pracovať a predpokladať budúcnosť/vývoj trhu. Nemenej podstatnú úlohu bude hrať zber demografických ukazovateľov o pohybe zákazníkov v rámci Čiech.

Ohľadom služieb si myslím, že jednoduchosť v objednávaní, možnosť si rozhodnúť a vrátiť tovar pri platení vo dverách, zber vrátnych obalov s okamžitou platbou naspäť, rýchlosť a presnosť/kvalita doručenia tovaru, pokrytie celého regiónu Čiech a Moravy, nie len Prahu a okolie, automatické objednávanie pred víkendom a doručenie na chalupu ku dverám a v neposlednom rade blízkosť ku zákazníkovy a kvalita potravín – využívanie regionálnych produktov pre zákazníkov alebo chalupárov v danom regióne.

Šíře sortimentu bude hráť taktiež významnú úlohu, ale podľa mňa, Pareto 80/20 prístupom zistia že ľudia si budú objednávať z 80% to isté (či už naprieč sortimentom, značkou a množstvom a aplikovateľné na jednotlivé regióny), 20% zbytku budú náhodné udalosti, počasie, sviatky, sezónnosť jednotlivých čerstvých produktov alebo dopĺňanie zásob s dlhou životnosťou – olivový olej.

V dlhodobej 5-7-10 ročnej perspektíve, verím, že online nakupovanie bude automatizované, webové aplikace budú prepojené s chytrími chladničkami a „e-špajzou“, kde si dané zariadenia budú držať informácie o potravinách z RFID tagov a objednávanie bude automatické na základe vekovej štruktúry obyvateľov domu, receptov, ročného obdobia a rodinného kalendára – užívateľ len jedným „klikom“ potvrdí objednávku s navrhnutým časom a miesta doručenia.

Marek Šucha je jednatel a spolumajitel Logia. Vystudoval ekonomiku a řízení podniku na Fakultě elektrotechnické ČVUT. V současnosti je ředitelem realizace. Vedl a rešil projekty například pro firmy Unipetrol, ČEZ, Agrofert. Nejvíc ho motivuje řídit velké projekty, náročné na kapacity, s velkým mezním přínosem.

Vložený obrázek 1