Často jsme tu psali o Amazonu. To je sice společnost, která svět neustále zásobuje novými projekty a záměry, není v tom ale zdaleka sama. Stále častěji budeme slýchat i u nás o čínském protějšku Amazonu, o společnosti Alibaba (ve skutečnosti je již dnes větší než Amazon).

Tenhle čínský obří e-shop, v jehož čele stojí jeden z nejúspěšnějších CEO světa Jack Ma, loni představil největší IPO v historii, když vydělal 25 miliard dolarů při svém vstupu na newyorskou burzu. A ve svém růstu chce úspěšná firma pokračovat – stále víc na poli logistiky. Když se řekne Alibaba, má se lidem brzy vybavit nejen e-shop, ale především silná mezinárodní logistická společnost.

Firma proto nedávno oznámila, že zvýšila svůj podíl v singapurské poštovní společnosti SingPost, do níž už loni investovala téměř 250 milionů dolarů. Nyní, za dalších bezmála 139 milionů dolarů, zvýšila svůj podíl na 14,5 procenta. Kromě toho bude Alibaba dál investovat do dceřiných společností SingPost, jež se zabývají skladováním ve více než desítce zemí v Asii. Na první pohled se možná jedná o relativně lokální záležitost, jenže ve skutečnosti jde o postupnou a logickou expanzi tohoto obchodního obra, která se bude z Asie šířit dál.

Právě přeshraniční e-commerce je jednou z hlavních aktuálních strategií společnosti, jež se v této souvislosti prezentuje i jako jakýsi prostředník pro globální prodej výrobků dalších čínských firem, jak cituje Forbes Daniela Čanga z Alibaby. Ostatně zajímavé je i to, že Alibaba má podíl i v brazilské poštovní společnosti, jež je většinově pod kontrolou tamní vlády. A nejspíš bychom se měli připravit na to, že jméno Alibaba budeme slýchat brzy mnohem častěji i v Evropě.

O logistice a e-commerce přímo v Číně se dočtete další zajímavosti a najdete odkazy v tomto článku.

A tady se můžete podívat na pořádný „pionýrský úkol“ – jak se do Číny dováží a v tamních e-shopech prodává pravá americká zmrzlina.