Nemine den, aby nebyla média plná zpráv o silné imigrační vlně, problémech uprchlíků i zemí, do kterých tito lidé míří především. Na západě Evropy je situace nejvíce kritická okolo francouzského přístavního města Calais, kde jsou stovky nespokojených utečenců. Ti opětovně pronikají do významné spojnice mezi kontinentální Evropou a Velkou Británií – Eurotunelu . Zároveň zde v posledních týdnech dopravu výrazně komplikují stávky přepravců na trajektech. Ve výsledku to znamená obrovské náklady – či příměji řečeno ztráty – dopravních i zasilatelských společností, pro které je tento tunel nezbytnou dopravní tepnou.

Na obou stranách tunelu se štosují nekonečné kolony kamionů a dalších aut. Problém s tím ale nemají jen spediční firmy, jež kvůli komplikacím nemohou plnit zakázky klientů. Jak nedávno uvedl německý deník Die Welt, spediční firmy kvůli uzavřenému Eurotunelu přicházejí každý den téměř o milion eur.

Zavření tunelu cítí dopravci i jejich zákazníci

Dopad je už zřejmý i na dalších firmách na obou březích – a celkový „účet“ za zavřený tunel je tak podstatně vyšší. Jednoduše jim totiž docházejí zásoby. Problém mají i rybářské společnosti ve Velké Británii, jež musely lov omezit, protože není jisté, zda by se jejich ryby dostaly včas k zákazníkům v kontinentální Evropě. Přepravci proto mimo jiné musejí mnohem víc než v minulosti využívat letecké dopravy. Tou se aktuálně realizuje většina přepravy zboží mezi kontinentální a ostrovní Evropou. (O tom, jak tenhle problém před nedávnem řešil „letecký most“ mezi Ostravou a Doncasterem, se můžete dočíst tady.) Jenže nic naplat, letecká přeprava je dražší a v součtu s náklady za pozdní dodávky dalšího zboží to pro spediční společnosti znamená zásadní zásah do jejich hospodaření.

Podle studie britské asociace Freight Transport Association dosahují ztráty firem, kterým uzavřený Eurotunel škodí, téměř jednoho milionu eur denně. „Víme, že důležití průmysloví výrobci zastavili produkci, protože jim chybí některé díly nebo protože nemohu dodávat zboží včas,“ cituje Welt Kate Gibbsovou, mluvčí asociace RHA.

V tomto článku se dozvíte další informace o problémech, které souvisejí s opakovaně ozavřeným Eurotunelem.

A tady BBC přehledně vysvětluje, proč je situace tak vyhrocená právě v Calais.