Už jste někdy přemýšleli o tom, co se děje s lodními obry, o kterých kdysi psaly světové noviny a kteří před lety křižovali světové oceány? Nedávno jsme tu psali o tom , co se děje s vagony metra v New Yorku, a tady jsme se zamýšleli nad tím, že by se z nich mohly dělat kontejnery, nebo třeba i domy.

Jenže ne pro všechno se dá najít nové využití. A příběh přepravních velikánů zůstává většině lidí skrytý. Přitom pohled na to, co se s loďmi děje poté, co se přestanou používat ke svému původnímu účelu, je fantastický.

Stačí se podívat na indické město (nebo spíš přístav) Alang, které leží asi tři sta kilometrů severně od Bombaje. Alang sice není v turistických průvodcích, ale odehrávají se tu zajímavé příběhy – nebo spíš tu končí příběhy námořních velikánů. Jen tohle jedno město slouží jako „pohřebiště“ poloviny námořních lodí. „Kdysi nejvýznamnější lodě na světě sem přicházejí zemřít,“ píše se na webu HowStuffWorks.

Dělníci je tu demontují a postupně, kousek po kousku, rozkládají na malé díly. Nejde přitom jen o pár lidí, kteří se téhle tvrdé a špatně placené práci věnují, v Alangu funguje celý „průmysl rozkládání lodí“. Přímo rozkládáním se živí na 40 tisíc lidí, dalších 200 tisíc ovšem pracuje v „návazných“ oblastech, které s tím souvisejí. Většina materiálu, oceli, se vlastně recykluje a používá pro nové účely. Nazmar ale nepřijdou ani ostatní materiály a vybavení lodí. Alang prý působí jako nespočet obchodů s díly z obřích lodí.

Proč končí tolik lodí zrovna tady? Pobřeží je tu příznivě široké i mělké, a díky tomu je snadné vytáhnout lodě z vody. A druhý zásadní důvod je poměrně pragmatický: bezpečnostní pravidla ani zákony na ochranu životního prostředí nejsou v téhle oblasti nijak přísné. Proto se vyplatí sem vozit a nechat tu zemřít lodě od společností z celého rozvinutého světa. I když ještě před pár desítkami let se tenhle byznys provozoval běžně i v Evropě a USA, postupně, s rostoucími náklady na práci, se stěhoval dál na východ. A právě Alang na tomhle stěhování vydělává v posledních letech nejvíc („vydělává“ je trochu sporné – tvrdé a riskantní pracovní podmínky a absence ochrany životního prostředí přeci jen výdělek dosti snižují).

Více zajímavostí o Alangu najdete pod tímto odkazem a pak také tady .