Už jsme tady několikrát psali o neuvěřitelných výtvorech z 3D tiskáren a také o tom, jak aditivní výroba může změnit svět (logistiky). Ukazuje se, že naše předpověď logistiky bez pohybu se zdá být docela reálná. Nebo alespoň částečně.

Německý výrobce sportovního vybavení a obuvi Adidas totiž nedávno oznámil, že výrobu v Asii (kde nyní produkuje naprostou většinu svého zboží) postupně utlumí a přesune ji tam, kde skutečně jsou zákazníci a kupci. Firma proto najala několik desítek odborníků, kteří zkoumají, jak by se dalo zboží – Adidas chce začít s obuví – vyrábět co nejblíže obchodům na Západě. Ideální představa šéfa vizí Gerda Manze je, že vyrábět na míru se bude přímo v obchodech. Pro ty už mají v Adidasu dokonce jméno: Storefactory.

Je jasné, čeho chce tradiční německá značka takovou revolucí dosáhnout: kromě parádního marketingu v podobě návratu výroby z Asie do Evropy a nabídky personalizované výroby na míru tady jednoduše běží i o peníze. „Vývoj produktu trvá nejméně rok. Výroba probíhá zpravidla centralizovaně v Asii, což znamená, že všechny výrobky stráví dalších 40 až 50 dnů na lodi,“ cituje Manze německý web Die Welt. Jenomže přání lidí se, obzvlášť v módě, mění stále rychleji. Uspěje jen ten, kdo bude flexibilnější, rychlejší. Adidas proto chce vsadit na lokální a flexibilní výrobu. Firma by tak navíc mohla předejít dnešnímu běžnému stavu: vyrobí obrovská množství zboží, jež se však na trhu neuchytí. Potom je musí prodávat za mnohem méně peněz, než počítala, a celková marže tak jde razantně dolů. Pokud se bude vyrábět jen to, co lidé chtějí, a v takovém množství, jaké se skutečně podaří udat, bude marže nakonec jistě vyšší než dnes.

Tajemství odvážného plánu

Ani v nejmenším ale nejde o to, že by Adidas začal v Evropě zaměstnávat tisíce lidí, kteří by boty šili a vyráběli. Fígl firmy a zmíněného vývojového týmu se totiž jmenuje 3D tisk. Na jeho vývoji pro prudukci obuvi intenzivně pracuje Manzův tým. Díky tomu by se mělo podařit snížit náklady na výrobu tak výrazně, že budou nižší než v Asii, kde je v posledních letech značný tlak na zvyšování mezd. Navíc firma uspoří i na dlouhé a časově náročné přepravě zboží z Asie a zároveň tím může získat plusové body u zákazníků za to, že bude šetrnější k životnímu prostředí. Podle představy šéfa Adidasu Herberta Hainera by první Storefactory mohly začít vznikat zhruba za dva roky.

O tom, jak může 3D tisk změnit ekonomiku, jsme debatovali i na naší nedávné Logio snídani. Na co jsme přišli, se můžete dočíst tady. A pod tímhle odkazem 

se dozvíte, o čem ještě na našich setkáních rádi mluvíme.