Čínský trh láká snad každého. Obrovské množství potenciálních zákazníků, jejichž příjmy a možnosti utrácet postupně rostou, je nepřekonatelné. Obzvlášť obchodníci se na tomhle složitém trhu chtějí prosadit. Jenže to není zdaleka tak snadné a už nejedna firma z Číny zase vycouvala. Bez spolehlivého partnera v místě to prostě nejde.

To si uvědomují i šéfové německého velkoobchodního řetězce Metro (alias Makro), kteří před pár dny představili zajímavou strategii. V Číně navázali úzkou spolupráci s tamním internetovým obchodním gigantem Alibaba (o tom jsme nedávno psali třeba tady). Jak píše například web Handelsblatt, spolupráce se bude týkat nejen samotného internetového prodeje, ale i oblasti logistiky a propojení on-line a off-line aktivit. Metro tak například získá od Alibaby přístup k datům o vývoji poptávky po dovážených výrobcích a spotřebitelských preferencích. Díky tomuhle úzkému partnerství se chce skupina Makro podílet na růstu dynamického čínského e-commercového trhu.

Nejprve káva a čokolády

Metro, které působí v 28 zemích světa a v Číně má již osm desítek kamenných obchodů, tak nyní oficiálně spustilo vlastní internetový obchod, který v této zemi poběží právě na platformě Tmall Global od skupiny Alibaba. To ovšem neznamená jen to, že bude v Číně vidět logo Metra, přinese to i příležitost pro export evropských potravin do Číny. Zpočátku půjde hlavně o německé výrobky, které chce řetězec touto e-commercovou cestou v Číně nabízet. Půjde jak o privátní značku Metra, tak o tradiční německé dodavatele (zejména kávy, čokolády – oblíbené Schoggeten! –, mléčných výrobků nebo třeba kosmetiky). Pokud se spolupráce osvědčí, mohly by k čínským zákazníkům postupně proudit další evropské výrobky.

„Tato inovativní platforma umožňuje distribuovat kvalitnější zboží a německé značky k čínským zákazníkům prostřednictvím globálního dodavatelského řetězce,“ komentoval nový krok Olaf Koch, předseda správní rady společnosti METRO AG. Doprava výrobků bude zajištěna klasicky po lodních cestách, složitější v případě internetového obchodu bude správně naplánovat dostatečné zásoby výrobků. Ty budou skladovány v Šanghaji v zóně volného obchodu a o celní odbavení se následně postará Alibaba.

Evropské potraviny, které bude v Číně v e-shopu prodávat Metro, už však předběhla i americká zmrzlina. Zmrzlina? Jasně, víc si můžete přečíst tady.

A o tom, proč bude pro čínské bohatnutí zásadní zrovna rozvoj logistiky a e-commerce, se dočtete zde.