Dosud byly karty mezi největšími leteckými rivaly rozdány jasně. Boeing je americká firma, která vyrábí v USA a tam má nejvíc zákazníků. Proti tomu Airbus, coby evropská společnost vyrábí v Evropě (a v Číně) a tam i prodává největší část svých letounů. Tahle zavedená pravidla ale Airbus právě prolomil a chystá revoluci  světového trhu s letadly.

V polovině září totiž evropský Airbus otevřel svou první továrnu v USA a jasně tím Boeingu vzkázal, že se s ním chce vážně utkat o americké zákazníky. „Je to nejvýznamnější událost za poslední desetiletí v americkém leteckém průmyslu, která změní pravidla hry,“ komentoval podle agentury Bloomberg  otevření závodu ve městě Mobile ve státě Alabama generální ředitel Airbusu Fabrice Bregier. A dodal, že z Airbusu se tak stal první skutečně globální výrobce letadel.

Nejprve se budou v téhle továrně, která je logicky nejmodernějším a nejefektivnějším závodem společnosti, vyrábět čtyři letadla za měsíc. Postupně ale bude možné kapacitu nové továrny, která stála zhruba 600 milionů dolarů a v níž bude pracovat okolo tisícovky zaměstnanců, zvyšovat a do tří let by již měsíční kapacita měla být dvojnásobná.

Vedení Airbusu věří, že díky výrobě přímo v USA se mu podaří zvýšit podíl na tamním trhu ze současných 20 na 50 procent. Myslet globálně, vyrábět lokálně platí i tady – strategie Airbusu spočívá v tom, že přiblížením se zákazníkům se podaří získat nové zakázky přímo v USA.

Klíčové pro úspěch bude zvýšit kapacitu

V poslední době přibývá zakázek jak u Airbusu, tak i u Boeingu a stěžejní otázkou v obou společnost tak v současné době je, jak zajistit vysokou poptávku a zvýšit kapacitu výroby. Stávající kapacita produkce obou společností dosahuje 42 až 44 letadel za měsíc, během nejbližších let ji ale chtějí zvýšit přibližně na nejméně 50 kusů měsíčně. Například Airbus tak v současnosti zvažuje i o rozšíření svého největšího závodu v německém Hamburku. Podle deníku FAZ by zde společnost mohla otevřít v blízké době osmou výrobní linku.

Za velkým tlakem na zvyšování kapacity stojí zejména letecké společnosti z Asie a arabských zemí, nová letadla ale objednávají i aerolinky ze Západu. Například v polovině srpna oznámil Airbus novou obří zakázku na 250 letadel typu A320neo, které si objednala indická nízkonákladová letecká společnost IndiGo. Spolčenost sice nezveřejnila hodnotu zakázky, podle ceníkových údajů by se jednalo až o 24 miliard eur. Jisté ovšem je, že při tak velké objednávce jistě došlo na výrazné slevy. To ovšem nic nemění na tom, že v Airbusu mají práce nad hlavu. A kromě nového závodu v USA se jistě bude pracovat i na zvyšování efektivity těch stávajících v Evropě.

Více informací o nové továrně Airbusu v Alabamě najdete například tady a zde se můžete podívat na spoustu fotek, které dokumentují, jak nový závod vypadá.

A jestli vás současnost nudí, tak v tomhle článku se dočtete, jak inženýři Airbusu pracují na budoucnosti létání.