Aféry jsou z logiky věci nečekané. V případě skandálu koncernu Volkswagen a jeho manipulací se softwarem u dieselových motorů se ale dá mluvit o pořádném vystřízlivění, které šokovalo snad každého. Pro wolfsburský koncern tak rozsáhlý skandál, který se rozpoutal v USA po obvinění VW ze strany federálního úřadu EPA a postupně se rozšířil i do Evropy, znamená obrovskou ránu. Hodnota společnosti na burze se rázem propadla o 26 miliard eur.

Tahle automobilka, která v minulých letech usilovně pracovala na tom, aby se stala největším výrobcem aut na světě (a nakonec se jí to i povedlo, když letos v létě předběhla Toyotu), připravila svým podvodem pořádný problém nejen pro vlastní značku, ale nakonec i pro dieselové motory jako takové.

Dieselgate nahrává hybridům

Důvěra v diesely touhle aférou rozhodně utrpěla. Samozřejmě, mezi USA a Evropou bude rozdíl, ale odborníci se shodují, že výrobci dieselových motorů se budou muset hodně snažit, aby si napravili reputaci. V USA dokonce tohle odhalení může znamenat definitivní konec pro diesely v osobních autech. Zatímco v Evropě se podíl aut s dieselovými motory na trhu pohybuje zhruba okolo 50 procent (čísla pro jednotlivé země se samozřejmě liší), v USA hrají jen velmi malou roli a jejich tržní podíl je okolo tří procent.

V posledních letech ale automobilky, jako je Volkswagen, ale i BMW a Mercedes, investovaly do toho, aby se jim podařilo prosadit se na americkém trhu právě s diesely. A zájem kupců o ně v poslední dekádě skutečně stoupal. Přeci jen ekonomická krize a snaha ušetřit se projevila i na americkém přístupu k mobilitě a lidé se začali víc zajímat i o to, jakou má jejich auto spotřebu. Aktuální rána v podobě odhalení podvodů Volkswagenu tak podle expertů zasáhne celkovou důvěru v diesely a projeví se na prodejích také ostatních automobilek. Ostatně například podle deníku Independent podvádějí i ostatní výrobci aut.

Reklamní slogan „Clean diesel“, se kterým VW přesvědčoval Američany, aby zkusili něco jiného než klasické benzinové motory, působí dnes jako hloupý výsměch zákazníkům. Mezi lety 2009 a 2014 byl totiž podvodný software podle současných informací nejspíš instalován ve zhruba 11 milionech aut koncernu Volkswagen. „Je to špatná zpráva pro lidi, kteří si tato auta koupili, a ještě horší zpráva pro společnost, která je vyrobila. Ale nejhorší to může být pro technologii, jejíž pověst se v posledních letech znatelně zlepšila, ale nyní je smrtelně zraněná,“ píše například americký magazín Wired.

Spojování dieselu s představou čistého, zelenějšího a rychlejšího paliva už podle Wiredu nemůže v USA jako marketingové lákadlo fungovat. O to víc by na aktuální dieselové aféře mohla profitovat  nová – ekologická – paliva. Hybridní vozy a elektroauta si nemohly přát lepší reklamu.

Ačkoli se Volkswagen na jednu stranu tváří, že se nic nestalo, jeho dosavadní šéf Martin Winterkorn krátce po zveřejnění skandálu rezignoval, vedení koncernu převzal dosavadní šéf Porsche Michael Müller a proběhly i další personální změny na nejvyšších postech.

Další informace o aféře najdete například zde nebo tady.

Tady si můžete přečíst o vynálezu a rozvoji dieselových motorů.

Dieselům ovšem neubírá na budoucnosti jen aktuální aféra, jdou proti nim i radní v některých metropolích. Jeden takový příklad nabízí Paříž, kde mají dieselové osobní automobily zákaz vjezdu do centra města. Proč, to se dočtete v tomhle článku.