Revoluce na sebe nechala čekat. Budoucnost je tady. Už jsme tu několikrát psali o samořiditelných autech, která se tu a tam testují, a o tom, jaká to jednou (!) bude budoucnost.

V Německu už je to skutečností. Na začátku října tam poprvé v historii vyjelo do běžného provozu na dálnici samořiditelné nákladní auto. Vůz značky Mercedes-Benz se obejde bez řidiče za volantem, je schopné se adaptovat na provoz a reagovat na nejrůznější situace stejně jako normální lidský řidič. Zatím ale německé zákony nedovolují, aby se po tamních silnicích a dálnicích proháněla auta, jež nebude nikdo fyzicky řídit nebo alespoň kontrolovat. Proto při tomto prvním pokusu autonomního nákladního auta v běžném provozu seděl za volantem řidič.

Bez přehánění se ale i tak dá mluvit o milníku v dějinách silniční dopravy. Daimler ukázal, že autonomní vozy nejsou už zdaleka jen tématem pro výzkumníky a izolované testy. První cesty Mercedesu Actros s tzv. Highway Pilotem, která vedla mezi Stuttgartem a Denkendorfem, se zúčastnil nejen šéf Daimleru (pro nákladní vozy) Wolfgang Bernhard, ale i předseda vlády Bádenska-Württemberska Winfried Kretschmann. A skutečně: auto jelo mezi ostatními vozy bez lidského přičinění. Fakt, že se jízdy zúčastnil vrcholný politik, je důležitým znamením: po dlouhém váhání se nyní snad i politická sféra bude víc zajímat o budoucnost automobilového světa.

Podle Daimleru by se již dnes mohla tato auta začít normálně využívat. Reálné to ale podle šéfa téhle automobilky bude až okolo roku 2020. Přitom poptávka ze strany spedičních a dalších přepravních společností je velká už dnes. Nemusí se přitom jednat o úplné nahrazení řidičů za volanty, ti mají být dál potřební například pro složitější cesty v městském provozu.

To, co je nyní vnímané hlavně jako riziko automních aut, tedy otázka bezpečnosti, má být v budoucnu jejich hlavní výhodou oproti klasickým autům s řidiči. „Slibujeme si, že díky autonomním vozům se zvýší bezpečnost,“ uvedl  Karlheinz Schmidt, který stojí v čele Německého spolkového svazu pro nákladní dopravu a logistiku. Ten očekává, že jakmile legislativa tyto vozy povolí a jejich ceny budou pro spediční firmy přijatelné, rychle se zvedne velká vlna poptávky. Dalším lákadlem pro dopravce je i to, že díky autopilotu, který je nastavený tak, aby při jízdě nedocházelo k výkyvům, se zvýší efektivita a oproti současnosti podstatně sníží spotřeba paliva.

Tady se můžete podívat na video z první jízdy kamionu řízeného autopilotem.

Zde najdete další informace o nástupu autonomních vozů.

A v tomhle článku se pak dozvíte, kolik autonomních aut bude podle odborníků jezdit na silnicích do pěti let. To číslo překvapí.