Dopravní zácpy jsou zlo. Všichni je známe, a i když s nimi na některých místech už předem počítáme, stejně je to pro řidiče ta největší otrava na cestách. Nemluvě o převozu zboží pro zákazníky, kteří čekají na objednané dodávky, které ne a ne přijít. To pak samozřejmě nejde už „jen“ o čas, ale i o peníze. Máme však dobrou zprávu: až budete zase jednou čekat v nekonečné koloně, můžete si vzpomenout na dopravní zácpu, kterou letos v říjnu zažili čínští řidiči.Jak píše web Citylab, noční můra všech šoférů se tam stala tvrdou realitou. Po státních svátcích Zlatého týdne, kdy se obrovské množství lidí přesouvalo auty ze svých domovů zpátky tam, kde pracují, tedy hlavně do velkých měst, se doprava doslova zastavila. Nejhorší situace byla na nejvíce vytížené čínské komunikaci G4 spojující Peking s Hongkongem a Macaem. Z pohledu z helikoptér se tahle dálnice změnila v obrovské parkoviště, kde auta stála v desítkách řad vedle sebe. A popisy téhle zácpy typu „carmageon“ nebo „carpolypse“ na sebe nenechaly dlouho čekat.

Příčina toho, proč se doprava totálně zastavila, byla prostá: nový checkpoint zúžil počet pruhů z 50 na 20. A jejich odbavení na mýtné bráně se zpomalilo natolik, že místo dálnice vzniklo de facto parkoviště. 

Pro nás to sice vypadá děsivě, ale v Číně nejde tak úplně o ojedinělou záležitost. Slavná je dopravní zácpa z roku 2010, kdy se na silnici mezi vnitřním Mongolskem a Pekingem vytvořila stokilometrová kolona a řidiči v ní uvízli až na 11 dnů! Z toho se tehdy samozřejmě vyklubal velmi ziskový byznys pro podnikavce, kteří procházeli mezi auty a za přemrštěné ceny posádkám prodávali vodu a jídlo.

Neuvěřitelně rozsáhlé dopravní zácpy ale netrápí jen Čínu. Mezi „jedničky“ v tomhle směru patří i New York nebo třeba Berlín. Tady  se dozvíte, kde byly vůbec největší kolony v historii.

A tady se můžete podívat ještě na jedno video, které ukazuje obří „parkoviště“ na dálnici v Číně z letošního října.

Jak jsme zmiňovali, dopravní zácpy představují i velké dodatečné finanční náklady. Třeba DHL v Londýně má vcelku jednoduchý plán, jak se jim vyhnout.

Samozřejmě nechybí ani netradiční návrhy, jak kolony řešit. Tenhle třeba říká, že by pomohlo, kdyby mohly kamiony jezdit všude.

A řešení mají i vědci z Ostravy – podle jejich plánu by zácpy mohly patřit už jen minulosti.