Možná si ho ještě pamatujete: futuristický kamion Steinwinter 2040, který se poprvé představil na Mezinárodním automobilovém veletrhu ve Frankfurtu v roce 1983. Tenhle netradiční koncept, jenž tehdy vzbudil pořádný rozruch a nyní na něj upozornil web Autoforum, měl změnit dosavadní chápání a výrobu kamionů. Jeho autoři věřili, že podobných jako Steinwinter 2040 se brzy objeví na silnicích víc a stanou se normálně používanými přepravními prostředky.

Ostatně, jejich nápad nebyl vůbec špatný: snažili se vyřešit efektivitu převozu zboží a využít celou délku kamionu. Ta je u všech ostatních kamionů limitovaná kabinou řidiče, jež v podstatě zabírá hodně místa. Vývojáři ze stuttgartské společnosti Steinwinter tehdy využili tahač Mercedes-Benz, na který vytvořili speciální návěs, jenž sahal i přes celou kabinu řidiče (a mohl tak dosahovat maximální povolené délky soupravy 18 metrů). Místo pro řidiče se snížilo a „nacpalo“ pod náklad, kabina tak byla v zásadě vysoká podobně jako u sportovních osobních aut (na obrázcích si všimněte loga Ferrari). Člověk tak mohl řídit stejně jako v závoďáku – jen s tím rozdílem, že za sebou táhl návěs (případně ještě i s přívěsem). Autoři počítali s dalšími variantami a také s tím, že by mohla být řiditelná nejen přední, ale i zadní kola návěsu, aby se s autem lépe jezdilo.

Ačkoli se revoluční koncept kamionu skutečně dostal na silnice k reálnému testování a samozřejmě přitahoval mnoho pozornosti, nakonec se žádná revoluce v kamionové dopravě nekonala. Ačkoli byl Steinwinter 2040 velmi efektivní co do objemu nákladu a spotřeby, přeci jen měl i několik zásadních háčků.

A všechny se v zásadě týkají „lidského faktoru“ – řídiť sporťák je totiž možná fajn, ale určitě to není na dlouhých trasách tak pohodlné jako na klasických kamionových vysokých sedačkách s odpružením. Navíc, mít pod kontrolou a řídit tak velké auto, pokud sedíte jen kousek nad zemí, je velmi těžké a podle řidičů, kteří tento koncept testovali, to byl zásadní problém. Stejně tak tehdejší novince vyčítali fakt, že z ní není vidět dostatečně daleko, a řidič tak nemá přehled o dění na silnici – což je s obrovským náklaďákem opravdu potřeba. A nakonec ještě jedna věc, která Steinwinter 2040 definitivně poslala „do věčných lovišť“: pokud by došlo k nehodě, řidič uvězněný pod nákladem by měl jen malé šance, že přežije.

Tady se můžete podívat na video tohohle zajímavého konceptu:

A tady najdete řadu fotografií.

Steinwinter 2040 byl dlouho vcelku osamoceným pokusem, jak výrazně změnit kamiony. Nyní se tomu věnuje i americký řetězec Walmart, který chystá aerodynamický kamion.

Pod tímto odkazem pak najdete další zajímavosti ze světa kamionů a nákladní přepravy.