Na první pohled není 30 dnů nijak zvlášť dlouhá doba. Říká se ale, že jakmile člověk něco bude dělat 30 dnů v kuse, stane se z toho zvyk. (Ostatně i proto jsou všelijaké výzvy, jak změnit svůj životní styl k lepšímu, koncipované jako 30denní). Nedávný pokus z jihokorejského města Suwon ukázal, že tohle pravidlo neplatí jen pro jednotlivce, ale i pro tak složité systémy, jako jsou právě města.O co že jde? V tomhle městě, které leží asi půl hodiny jízdy od Soulu a jež je známé jako domov společnosti Samsung, zkusili na jeden měsíc zakázat automobilovou dopravu. Omezení, které se uskutečnilo v roce 2013, se týkalo nejstarší čtvrti města Haenggung-dong. V rámci festivalu ecomobility museli lidé z téhle části na měsíc zapomenout, že mají auta – ta parkovala mimo oblast vyhrazenou pro experiment a dovnitř měly povolen vjezd jen výjimky jako třeba nutné zásobování nebo handicapovaní lidé.

Místní začali chodit pěšky, jezdili na kolech, vozítkách Segway nebo využívali hromadnou dopravu. V ulicích najednou byla spousta místa, kde si hrály s míči nebo jen tak běhaly děti, lidé, kteří procházeli okolo obchodů, se spolu dávali do řeči a nespěchali tolik jako dřív. V rámci projektu město místním nabízelo i kurzy jízdy na kole – ne všichni to totiž uměli. Jak se píše na článku webu Citylab, tahle čtvrť se na čas pořádně změnila. A i přes počáteční kritiku některých lidí nakonec experiment (investice do něj dosáhly zhruba deseti milionů dolarů) sklidil hlavně chválu. 

Novodobá mobilita

To by se možná dalo i čekat. Zajímavější je ale pohled zpátky po dvou letech, co od festivalu uplynuly. Ukazuje se totiž, že tenhle jeden měsíc, kdy se radikálně změnilo fungování v části Suwonu, má dlouhodobý pozitivní efekt. „Chtěli jsme, aby místní viděli, že to není jednorázový projekt, který skončí po festivalu,“ říká starosta města Yeom Tae-young s tím, že cílem je dlouhodobě oživit celou čtvrť. Auta se sice vrátila, ale hodně věcí je jinak.

V přímé souvislosti s festivalem se místní například rozhodli podpořit omezení nejvyšší povolené rychlosti – ta se snížila na 30 km/h. A jednou za měsíc se čtvrť pravidelně „zavírá“ autům, přičemž brzy by to mělo být dokonce jednou týdně. Celkově se podařilo do oblasti vrátit život, lidé si navykli chodit po ulicích pěšky, a to zase podpořilo nové podniky. Také používání kol se dobře zažilo a město nyní kupuje na šest tisíc bicyklů pro půjčování. „Mobilita je základní lidské právo. S tím, jak roste populace, se nemůžeme dál spoléhat na tradiční systém dopravy ve městech, který je založen na autech,“ dodává inspirativní pohled starosta Yeom.

Dva roky starým experimentem a pozitivním naladěním to navíc v Suwonu nekončí. O tom, jak se Suwon chce stát hlavním ekologickým městem v Jižní Koreji, se dozvíte v tomhle rozhovoru se starostou města.

Pod tímhle odkazem  se můžete dočíst další informace o tom, co je to ecomobilita, a také o festivalech, které již proběhly.

A tady se můžete podívat na článek o tom, jak se aut postupně zbavují i evropská města či jak chce Paříž zatočit se smogem tím, že vydá zákaz vjezdu dieselům.