Není to tak dávno, co Google býval „jenom“ internetovým vyhledávačem. V posledních pár letech ale tahle americká společnost razantně rozšířila své aktivity a dneska už „jede“ v lecčems. Můžou to být Google brýle nebo třeba vlastní letiště. Největší očekávání se ale týkají samořídicích aut z dílny Google.Ta už najezdila na silnicích okolo San Franciska a Austinu přes 1,6 milionu kilometrů a zdá se, že je načase, aby taky začala vydělávat peníze. Právě v těchto dvou oblastech by měla podle informací agentury Bloomberg být zahájena služba lokálního pronájmu samořiditelných aut. První lokality by mohly být například univerzitní kampusy, vojenské základny či rozhlehlá sídla firem. To logicky představuje velkou oblast pro byznys – aby se dala lépe řídit a rozvíjet, mají se samořiditelná auta vyčlenit jakožto samostatná část v holdingu Alphabet. Z autonomních aut bude vlastní firma, to znamená velký posun z kategorie „jednoho ze zajímavých projektů“ ke kategorii „skutečné byznysové sekce“.

Google tím chce dostat na trh svou flotilu samořiditelných aut, a zvítězit tak v souboji se společností Uber. I ta se snaží rozšířit svůj základní byznys alternativní „taxislužby“ o další úroveň, kdy bude dál fungovat pronajímání aut na různé trasy, k jejich absolvování ale už nebudou potřeba řidiči. Podle šéfa Uberu Travise Kalanicka musí  jeho firma sázet na nové technologie a pracovat na využití samořiditelných aut, jinak by i tahle (zatím ještě) revoluční společnost za pár let skončila jako taxislužba.

Souboj o čas

Nejde ale zdaleka jen o Google nebo Uber – o čas a vítězství na trhu budoucnosti (autonomních aut) hraje celá řada dalších firem. Samozřejmě ani Tesla Motors Elona Muska není pozadu. Do nového modelu Tesla S už instalovala  software, který dokáže auto ovládat samostatně, bez lidského přičinění. „Je to zatím beta verze,“ nechal se ovšem Musk slyšet.

V partě špičkových technologických společností nemůže logicky chybět ani Apple – i ten pracuje na rozvoji a testování bezpilotních aut. A pozadu nechtějí zůstávat ani tradiční lídři automobilového průmyslu: velké automobilky, jako je třeba BMW, Toyota nebo výrobce autodílů Bosch, proto navazují úzká partnerství  s americkými technologickými giganty. Ostatně i Google si pro svůj byznys se self-driving auty našel v září nového šéfa – Johna Krafcika, který má letité zkušenosti z tradičních automobilek, jako jsou Ford nebo Huyndai.

Není to ale jen mnoho povyku pro nic? Zřejmě ne, podle téhle studie má během pár let jezdit po světě na deset milionů samořiditelných aut. I kdyby to byla jen polovina, šlo by z dnešního pohledu o vysoké číslo.