O crowdfundingu jste už určitě slyšeli. Jednoduchý způsob, jak podpořit zajímavé projekty nebo získat peníze na něco, co by třeba banky nejspíš nezafinancovaly. Zároveň se tak dají dohromady velké skupiny lidí, kteří mají podobný zájem a fandí společnému cíli. Může jít o všechno možné, od knížky přes vlastní módní butik až třeba po tábor pro děti. Crowdfundingový projekt ale může být i mnohem, mnohem větší a jeho cílem může být i oslabení zavedeného lídra trhu, a to i v něčem tak složitém, jako je železniční doprava.Ukazuje to nápad společnosti Locomore, která chce už na podzim 2016 rozjet vlastní vlakové spojení mezi Berlínem a Stuttgartem. Na tom by samo o sobě nebylo nic až tak zvláštního, unikátní je ale to, že na svůj záměr vybírá peníze právě přes crowdfundingovou kampaň. Kdo ji chce podpořit, může přispět libovolnou částkou – výměnou za to získá například volné jízdenky, snídani ve vlaku nebo třeba vlastní hrneček. Pokud se nepodaří vybrat potřebných 460 tisíc eur, jež jsou nutné ke startu projektu, dostanou přispěvatelé své peníze zpátky. Ale jak píše web Taz, šéf a zakladatel Locomore Derek Ladewig je přesvědčený, že se podaří vybrat dostatečné množství peněz, aby se celý projekt realizoval.

Místenka podle zájmů

Nová linka mezi německou metropolí na severu země a Stuttgartem na jihozápadě má jezdit denně, dopoledne tam a odpoledne zpátky. Jak Ladewig věří, vlakům Deutsche Bahn nebude konkurovat jen cenou (jízdenky mají stát od 22 do 66 eur, zatímco běžná cena za ICE u Deutsche Bahn na stejnou trať je 142 eur), ale i svým ekologickým přístupem k cestování. Locomore si totiž klade za cíl chránit životní prostředí, a proto bude tento vlak pohánět výhradně zelená energie, nabízený catering bude v biokvalitě, a aby bylo všechno, jak má být, ve vlaku nebude chybět ani dětský koutek (a pro dospělé Wi-Fi).

A celé tohle cestování má mít ještě jeden – sociální – rozměr. Ve vagonech totiž bude možnost vybrat si tzv. „social seating“, to znamená, že si člověk bude moct před cestou prohlédnout profily ostatních cestujících a sednout si pak k těm, kteří mají podobné zájmy nebo profesi jako on. Vytvořit si profil sice nebude nijak povinné, ale Ladewig věří, že se taková možnost rezervace místa podle zájmů lidí uchytí a cestující se třeba sesednou spolu podle toho, jestli fandí fotbalu, nebo si chtějí cestou zahrát šachy.

Na rozdíl od Deutsche Bahn pojede Locomore o něco pomaleji, trasu mezi Berlínem a Stuttgartem urazí za sedm hodin, což představuje asi hodinu a půl navíc. Výměnou za to ale cestující získají nejen levnější jízdné, ale i dobrý pocit z ekologičtější dopravy. Pokud se projekt uchytí, má Locomore v plánu vydat se i na další trasy. Jasné je ovšem to, že aby mohl model podstatně levnějšího cestování fungovat, musejí být vlaky Locomore mnohem víc obsazené, než je tomu u Deutsche Bahn. Podle Ladewiga, který dříve působil jako referent pro železniční dopravu strany Zelených ve Spolkovém sněmu, bude celý systém fungovat jen v případě, pokud bude ve vagonech obsazenost míst nad 60 procent.

Další informace o tomto projektu najdete například na webu magazínu Wired nebo v článku Handelsblattu.

Locomore ale není jediná společnost, která chce vystoupit proti Deutsche Bahn. Konkurence má být brzy daleko víc, tady se dozvíte, o jaké tratě v Německu se jedná.

A v tomhle článku se dočtete o železniční dopravě v Nizozemsku, kde by měly do tří let jezdit „nazeleno“ všechny vlaky.