Vánoce nejsou pouze svátkem spotřebitelů, ale čím dál více se stávají svátkem i samotných obchodníků. Zejména proto, že řada obchodníků je na nadcházející vánoční sezóně takřka existenčně závislá. Zejména v oblasti elektroniky, dětského zboží a dalšího drobného spotřebního zboží pak často dochází k tomu, že čtvrtý kvartál je jediný, kdy některé společnosti vykazují zisk. Ten v lepším případě pokryje ztráty z předchozích kvartálů.Jak je to možné? Období vánočních svátků totiž u nemála firem stojí téměř za polovinou celkových ročních prodejů! Co to znamená? Jednoduše pokud obchodník nezvládne uřídit firmu v nadcházejících dvou měsících, prakticky nemůže počítat s tím, že na konci účetního roku na tom bude lépe, než v roce předchozím.

Nejde o to vyrobit, ale prodat

Známé „nejde o to vyrobit, ale prodat“ získává v předvánočním období nový význam. Výroba je většinou zajištěna dlouhodobými kontrakty, ale rozhodující konkurenční výhodou je v tomto období pružnost logistiky a rychlost dodání. Ať už máme na mysli pomocí přepravní služby, nebo na prodejní plochu a regál obchodu.

Zákazníci v období Vánoc často pociťují časový tlak a čekat na dodání produktu i pár dní je nemyslitelné. Produkt není v skladem nebo nedostupný na regále? To jsou další ušlé prodeje.

Hromy a blesky se pak často snáší na oddělení logistiky, pro které období Vánoc je rozhodně celoročním zlým snem.

Velbloud uchem jehly

Pokud firma prodá polovinu svého celoročního obratu ve dvou měsících, musí se to nutně projevit na stavu jejich zásob. Většinou už  od září proudí do centrálních skladů obrovské množství zboží, které v prosincovém vrcholu dosahuje dvoj- až sedminásobku zářijové úrovně.Ne každý sklad je kapacitně připraven na takový nápor. Je třeba počítat i s mnohonásobně vyšší kapacitou skladníků a jejich rovnoměrném rozložení mezi příjem a výdej zboží.V České Republice funguje více než 36 tisíc eshopů, které mají roční obrat dohromady téměř 100 miliard Kč, což je skoro 2,5% HDP ČR.  Zhruba čtvrtina internetových obchodů má vlastní provozovnu. Pro obchodníka je plán sezóny relativně jednoduchý, zatímco logistický vánoční „battle plan“ může vypadat třeba takto:Pokud chcete přežít vánoční nápor, je možné si vybrat ze dvou strategií: 

Buď se můžete snažit optimalizovat lidské zdroje, což v překladu znamená rovnoměrně využívat skladníků a dalších skladových pracovníků tím, že se pokusíte si dodávky naplánovat co nejrovnoměrněji a rozložit kapacitu zaměstnanců mezi skladový příjem a výdej.

Nebo, pokud by vaše skladové kapacity nestačily plánovaným objemům, můžete zkusit „optimalizovat skladovou kapacitu“, čímž si vytváříte rezervu pro uskladnění zboží. Ale vyvrcholení Vánoc pak může znamenat ve skladu pěkný Babylon.

4 pravidla přežití Vánoc

Dali jsme pro vás dohromady 4 dobře míněné rady, které doporučujeme používat na denní bázi:

  1.  Rozvrhněte si rovnoměrně zdroje na příjmu i výdeji. Každý skok může být problém

  2. Snažte se minimalizovat zásoby, aby vám nedošly lidské i skladové kapacity.

  3. Komunikujte! Obchod, nákup a logistika musí být jednotní v cílech a pravidelně je revidovat.

  4. Vyhýbejte se neplánovaným závozům. Zahltí příjem, seberou zdroje z výdeje a na prodejnách bude chybět zboží.

Šťastné a veselé! 🙂

Logio