V rámci letošního Retail Summitu jsme vystoupili mimo jiné s příspěvkem na téma aktuálního stavu promočních akcí v České republice. Díky partnerství s Kupi.cz máme přehled o 100% promočních letáků z více než 350 firem.

Na záčátek shrneme to důležité o chování subjektů na trhu.

Počet letáků

Počet letáků narostl mezi roky 2016 a 2017 u 75% subjektů z retailu. U pouhých 25% stagnoval anebo lehce pokles.

Počet stránek

Počet stran je na tom ještě hůře. 81% retailových firem nyní tiskne o něco bohatší knihu a pravděpodobně doufají, že jim to přinese další zisky. Opak je pravdou. Je to pouze velké plýtvání papírem a potenciálem.

Počet slev

Počet slev je velmi zajímavá metrika, vlastně to znamená kolik toho lidem firmy rozdají. A i tady trh nezapomněl vyrůst. Pouhých 15% firem dokázalo ponechat anebo snížit počet promovaných položek.

Průměrná sleva

A nyní jdeme do finále. Průměrná sleva je totiž jedno z kritérií, které je z hlediska plýtvání to nejzásadnější. Příliš vysokou slevou vyhazujete z okna čistý zisk. Tady díky kupi.cz uvádíme to jak si na tom stojí jednotlivé kategorie. Ty které jsou v zelené oblasti bychom rádi pochválili.


Doporučení jak z cenové spirály ven

Z celkových tržeb retailu se uskuteční 54% v promočních akcích, tj. díky slevám a samotným letákům. Patříme v tomto ukazateli mezi jasnou světovou špičku a pozor, není to dobré hodnocení. Je jasné, že další zvyšování je cesta do pekla. Logicky vyplývá, že jediná možná a rozumná cesta je promoční slevy mírnit, tisknout méně letáků a méně stránek a obecně se snažit pochopit, které položky se hodí do letáků protože jsou cenově citlivé.

A jaké je tedy naše doporučení?

  1. vyberte si pilotní kategorii nebo kategorie
  2. zadejte category manažerovi jasný úkol, aby prošel všechny položky a vybral pouze ty, které mají vysokou citlivost na cenu a při snížení ceny reagují zvýšeným prodejem, který přinese vyšší zisk
  3. dohodněte se na pilotním období například 5 letáků, ve kterém snížíte počet pomovaných položek a velikost slev
  4. vyhodnoďte testovaní/pilotní období z hlediska ziskovosti, tržeb a počtu zákazníků
  5. a pokud vše dopadne dobře, tj. budete vidět kladný výsledek tak zajistěte, aby se tato pravidla propsala do zbytku firmy

Pokud byste chtěli znát detail a případové studie z praxe tak se nám neváhejte ozvat. Rádi se s vámi potkáme osobně.

Samozřejmě, že vše se netočí kolem promočních slev. Budete muset přehodnotit vaši cenovou strategii a u vybraných položek přehodnotit standardní regálové ceny. V porovnání se západními cenami to vypadá, že jsme dražší a to právě jen z důvodu, že máme příliš vysoké standardní ceny a vše se snažíme nahnat do promoakcí.

Pokud snížíte počty položek v promoakcích tak pravděpodobně dosáhnete celé řady sekundárních efektů. Jako například: snížení počtu stockoutú (výpadků zásob) v době promoakcí, snížení zbytečného stresu v procesu řízení zásob a objednávání, snížení zbytečného tlaku na dodavatele apod.

Nicméně hlavním přínosem je zvýšení ziskovosti.

Věříme, že v sobě najdete odvahu a energii podstoupit tuto změnu.