Kudy chodí, tam opakuje to samé: „Promoakce jsou droga!“ Tomáš Formánek, partner Logia, prostě slevy nemá rád. A má k tomu důvod.

Promoční akce sice výrobcům prudce zvyšují objem prodejů, a to o 50 až 400 procent. Na druhou stranu slevy způsobují výkyvy ve výrobě a ničí věrnost značce. Česko patří v podílu zboží prodaného ve slevách k šampionům. Zatímco před deseti lety se zboží prodané se slevou podílelo na celkových tržbách ze třiceti procent, loni už to bylo 55 procent.

„Jestliže promoce jsou droga, pak jsme vlastně na srazu dealerů. A víte, jak dopadl Escobar,“ připomněl na konferenci Retail in Detail Tomáš Formánek. Na základě dat Nielsenu si spočítal, že řetězcům uniká kvůli neefektivním promocím 15 až 18 miliard. Zároveň pochválil Kofolu a Nestlé, že mají energii stav věcí měnit. „Nemohu mluvit konkrétně, ale je tady v Česku jeden obchodník, který našel odvahu vykročit ze slevové spirály a díky testování zjistil, jak pomocí technologií nastavovat promoce. Teď položky do letáku vybírá umělá inteligence a promoshare se začal snižovat,“ naznačil zkušenost s jedním ze svých klientů.

Článek z konference si můžete přečíst na iDnes.cz, případně na stránkách Blue Events.

A další várku informací o promo akcích shrnuje Tomáš Formánek v prezentaci, se kterou vystoupil na letošním Retail Summitu.