V neděli 29. července skončil 105. ročník Tour de France, který vcelku překvapivě vyhrál Geraint Thomas. I když by se to mohlo na první pohled zdát, nejedná se o závod, kde jde pouze o sportovní výkony, zajímavou podívanou a krásnou přírodu – z velmi velké části jde hlavně o logistiku. Někdo by to mohl nazvat logistickou noční můrou, někdo zase logistickým zázrakem. V každém případě jde o naprosto detailně naplánovanou a profesionálně organizovanou akci, kterou má již 38. rokem na starosti XPO Logistics, jedna z deseti nejlepších transportních a logistických firem na světě.

Úkol to není zrovna jednoduchý. Tour se vysílá ve 190 zemích s 60 kanály nabízejícími živý přenos. Toto vysílání vyžaduje technické zázemí o velikosti 5000 čtverečních metrů, které se rozkládá v cíli každé jednotlivé etapy. Do technického zázemí spadá například 120 náklaďáků, 60 kilometrů kabelů nebo 90 komentátorských stanovišť. A večer je potřeba tenhle obrovský „cirkus“ zabalit a následně rozložit v cíli další destinace. Příprava letošního ročníku Tour de France trvala týmu XPO 5 měsíců, při nichž tým odborníků zajišťoval, aby všech 21 etap proběhlo hladce. Samotný tým XPO Logistics čítal 46 náklaďáků, 55 řidičů, najezdil přibližně 270 000 km a převezl 360 tun nákladu včetně pódií, bran, nábytku, ale i barvy pro nátěr vyznačení trasy a cílové čáry.

XPO Logistics

I když je logistika pro mnoho fanoušků opomíjeným aspektem Tour, nutno připomenout, že bez excelentně zvládnuté logistiky by se vůbec žádný závod nekonal. Příkladem může být rok 1942, kdy se sice nepořádala kvůli 2. světové válce klasická Tour de France, ale závod nesoucí název „Circuit de France“, který měl 6 etap a vedl přes obě části Francie, nicméně skončil neúspěchem vlivem špatného zázemí a právě špatné logistiky.

Karavana a „kdo se všechno veze“

Mimo to se i samotní závodníci musí mezi jednotlivými etapami přesouvat (letos například dva přelety a několik přejezdů), což je další výzva pro logistiku, když vezmeme v potaz, kolik zavazadel a dalšího vybavení s sebou cyklisti mají – většinou jeden či dva náklaďáky. Vedle toho závodníky na celé trase doprovází 44 týmových vozů a bezpočet služebních vozů i motorek spolu s týmovým autobusem. Dále jede v koloně kolem pelotonu také sedm sanitek a radiologický vůz. Součástí jsou také dva lékařské vozy s doktory na palubě a lékařský motocykl, který se může dostat k jezdcům rychleji v případě havárie.

V neposlední řadě se celého tohoto „turné“ účastní také reklamní kolona, která vyjíždí několik hodin před závodníky. Skládá se ze 170 osobních a nákladních automobilů, které přepravují 600 lidí a zastupují 35 značek a je dlouhá 12 km. Jak vidíte, Tour de France je jeden velký živý mechanismus, který se stále vyvíjí a jehož ozubená kolečka do sebe vždy musí perfektně zapadnout, aby se ty 3,5 miliardy diváků u televizních obrazovek a 12 milionů přímo u trati mělo na co dívat.