Trh e-shopů začíná být nasycený. Obraty internetových obchodů sice stále rostou, růst se ale zpomaluje. Zvyšuje se konkurence a s tím také tlak na kvalitu služeb.

V loňském roce bylo v Česku 43.500 e-shopů, jejich tržby dosáhly 135 miliard Kč. To představuje víc než desetinu tržeb retailového trhu.

Češi na internetu nakupují nejčastěji oblečení. Z pohledu tržeb ale jasně vede elektronika. V roce 2018 hlásily největší meziroční nárůst potraviny, které se tuzemští spotřebitelé postupně učí na internetu nakupovat. Druhý nejvyšší nárůst pak zaznamenaly erotické pomůcky.

České e-shopy také hojně expandují do zahraničí. Nejvíc na Slovensko, do Maďarska nebo Rumunska.

Jak se zákazníci rozhodují

Zákazníky prodejce spolehlivě naláká cenou. Podstatné je ale také to, jestli je zboží skladem, jak rychle bude doručeno nebo jestli je možné jeho pohyb sledovat on-line. Roli hraje také možnost zvolit si místo a čas doručení. Třeba osobní odběr na výdejním místě nabízí 9.600 e-shopů.

Klíčové oblasti logistiky v ecommerce

V současné době tvoří e-shopy a retail 30 procent veškeré poptávky po skladových nemovitostech, a stávají se tak novým tahounem trhu, kdy nahrazují automotive. Hlavním trendem je pak potřeba přiblížit se zákazníkovi a zkrátit dobu doručení. Reakcí je stěhování do měst, kde vznikají prodejní místa o menších plochách a s menšími sklady.

Skoro polovina e-shopů tvrdí, že jim zpracování objednávky od jejího obdržení do předání dopravci trvá víc než čtyři hodiny. Přitom 58 procent nakupujících chce své zboží ještě ten samý den.

Mezi největší výzvy patří odstranění chyb ve vychystávání. Záměny zboží jsou časté především u potravin. Nakládka a distribuce pak následuje v dalším sledu. Tady jsou největším problémem nedostatečné kapacity dopravců a nedostatek řidičů. Doslova noční můru představují sezónní špičky, zejména Vánoce, kdy je nutné situaci řešit najímáním agenturních pracovníků. I na toto období roku se ale dá dopředu připravit.

A pak je tady vrácené zboží. Průměrně zákazníci vrátí 23 procent výrobků nakoupených on-line, v některých případech ale může číslo přesáhnout i 50 procent. Řízení procesu vratek jako součást distribuční strategie je pak nutností.

Automatizace bude nezbytná

S tím, jak s rostoucí konkurencí roste také tlak na kvalitu služeb, bude v oblasti e-commerce hrát čím dál větší roli automatizace.

Tu lze přitom využít prakticky v jakékoli fázi distribučního řetězce. S čím vším vám dokážeme pomoci?

S&OP (Sales and Operations Planning) je taktický proces, který umožňuje managementu strategicky směřovat firmu podle aktuálního dění na trhu tak, aby maximalizovala přidanou hodnotu a vytvořila konkurenční výhodu. S&OP je proces, který dává dohromady všechny potřebné plány pro budoucí byznys firmy, jako jsou prodejní plán, marketingový, produktový, výrobní, nákupní, distribuční a samozřejmě i finanční. Další informace se dočtete v článku, který popisuje i jednotlivé kroky zavedení S&OP procesu.

Distribuční strategie by nám měla odpovědět na otázku, jak a čím budeme dopravovat zboží k zákazníkům, jak často se to bude dít, ale třeba také odkud budeme zboží vozit. S tím vším dokáže pomoci umělá inteligence, která jednotlivé varianty propočítá, ocení a zapíchne pomyslné špendlíky do mapy. Konkrétně se distribuční strategii věnujeme v článku Jak efektivně dostat věci z bodu A do bodu B.

Řízení promoakcí a optimální pricing je další z oblastí, se kterou dokáže Logio pomoci. Náš softwarový nástroj Promotool využívá unikátní matematické algoritmy, které umí celý proces promoakcí navrhnout, realizovat, vyhodnocovat, neustále vylepšovat a učit se. Výsledkem jsou „zdravé“ slevové akce, které spotřebitele skutečně osloví. Zajímá vás víc? Přečtěte si článek o tom, jak méně slev znamená větší zisk. ()

Řízení zásob je s ohledem na náročnost zákazníků podstatnou složkou, na kterou je potřeba se zaměřit. Jak jsme uvedli výše, dostupnost zboží skladem je druhým nejdůležitějším faktorem, který rozhoduje, jestli zákazník nakoupí u vás nebo u konkurence. Ovšem stejně jako nedostatek zboží, i jeho přebytek na skladě znamená nemalé ztráty. I tady je cestou automatizace a využití umělé inteligence, která dokáže z historických dat předpovědět, o jaké produkty bude zájem. Víc podrobností popisujeme v samostatném článku, případně se můžete seznámit s naším softwarem Planning Wizard.

Skladová logistika a automatizace je úzce spjatá s distribuční strategií. Podstatné je, kam přesně a kolik skladů postavit, ale také jakou by měly mít kapacitu. To vše se dá dopředu jednoduše spočítat. Stejně tak je možné navrhnout vnitřní uspořádání skladu, včetně optimálních logistických technologií, manipulační techniky nebo počtu potřebného personálu. Na svůj sklad se můžete podívat ještě před tím, než se „kopne do země“. Naši konzultanti ho dokážou nasimulovat v unikátním softwaru a predikovat případné nedostatky. V Logiu tomu říkáme Digital twin .

Zaměřit se na Big Data znamená vyhodnotit celý řetězec od zákazníků po dodavatele a zkoumat, co se v jednotlivých článcích celého řetězce děje. Ať už jste velká nebo malá výrobní firma, můžete měnit data v příležitosti, které následně přeměníte v peníze. V Logiu tomu říkáme “monetizace dat”. Správné vyhodnocení nasbíraných dat může podstatně zvýšit efektivitu, ušetřit náklady a jednoduše řečeno dělat věci tak, aby dávaly smysl. Přečtěte si třeba o tom, jak Big Data využít v analýze prodejů a tržeb .

Co vše umíme s Big daty, najdete zde .