Před několika lety, za dob mého působení v IBM, Ginni Rometty, v té době v rámci korporátní hierarchie moje nejvyšší šéfová, prohlásila dnes již legendární proroctví o tom, že se data velmi brzy stanou světovými přírodními zdroji, jakými jsou nyní voda, ropa, uran, ruda, zlato… A měla pravdu!

Ginni se pravidelně umísťuje v první desítce Forbesu jak jedna z nejvlivnějších žen světa mj. spolu s Angelou Merkelovou či Oprah Winfreyovou.

S trochou fantazie a nadsázky řečeno, Ginni si do tohoto žebříčku mimoděk nanominovala i konkurenci dvou ambiciózních „dam“, které světové extralize lize žen suverénně vládnou rukou nerozlučnou. Je to „paní Jednička“ a „paní Nula“.

 Již nyní jim patří přítomnost a stále více budou opanovat budoucnost. Každého nás často znají lépe, než my sami sebe. Vědí nebo minimálně s velkou dávkou jistoty tuší, co si koupíme zítra, co za týden, kolik při tom utratíme, kdy, kam a kudy pojedeme. Jak a s kým strávíme svůj volný čas.

Zní to napůl přitažlivě a napůl děsivě. Je to jako se živly. Naši předci už před tisíci lety věděli, že oheň či voda jsou dobrými sluhy, ale špatnými pány. A to platí bezezbytku i pro nuly a jedničky – je na každém z nás, jestli se jimi necháme zotročit či je budeme využívat se zdravým selským rozumem primárně proto, abychom měli kvalitnější život, pracovali efektivněji, produktivněji a chytře a měli díky tomu více času na sebe a své rodiny.

To je ta osobní stránka věci.

Pak je tu ta byznysová – lidé i firmy prostřednictvím všemožných zařízení chrlí každou sekundu miliardy těchto jedniček a nul a na trhu bude vítězit jen ten, kdo je bude umět lépe než ostatní správně uchopit, setřídit, analyzovat, interpretovat.

Data Driven Companies

Firmy jako Uber, McDonald’s, Pepsi nebo Marks & Spencer dnes už nejsou z byznysového pohledu přepravními, restauračními nebo módními podniky. Auta, burgery, sukně, ochucená perlivá voda jsou jen prostředek a komodity. Tyto společnosti jsou primárně tzv. „data driven copanies“, tedy společnosti, které vydělávají své miliardy dolarů na správném uchopení a vytěžení objemných dat – ve finále tedy na znalosti zákazníka, jeho chování, návyků, slabostí, tužeb, přání a potřeb za minutu, za den, za měsíc či za rok. Na základě toho pak orchestrují nejen své služby a produkty, ale stejně tak marketingové strategie, celý dodavatelský řetězec, cenotvorbu atd. s cílem naplnit akcionáři vytyčené obchodní a prorůstové cíle.

Walmart a ti druzí

Při mém každoročním cestování po Americe mě letos ve Walmartu – největšího maloobchodního řetězce, do kterého týdně zavítá 100 mil. zákazníků (tedy každý třetí obyvatel USA) – zcela šokovala jedna věc: ač se to zdá každému marketérovi neuvěřitelné, našli tolik odvahy, že zrušili věrnostní kartičky, které nám Evropanům čím dál víc ničí peněženky. Důvod byl prostý – umí o svých zákaznících i bez oněch karet nashromáždit dostatek kvalitních a validních dat a tak dobře ty data umí vytěžit, že se rozhodli nakupující i zaměstnance přestat obtěžovat neustálými požadavky typu „your loyality card, please“.

Umění vidět za horizont

Na českém trhu je velmi málo společností, které umí vidět za horizont a nabídnout takové služby a konzultace, které dokáží klienty provést datovou džunglí, ukázat jim cestu k novému obchodnímu růstu, skrytému potenciálu a prosperitě. S tím úzce souvisí celá řada optimalizací od výroby přes dodavatelský řetězec až po koncového zákazníka včetně produktové a cenové optimalizace až po maximální automatizaci procesů a eliminaci lidského faktoru všude tam, kde je to jen trochu možné.

Maják v oceánu dat

Logio i díky své unikátní znalosti, specializaci na řízení dodavatelských řetězců, referencím a realizovaným projektům, je zde proto, aby pomohlo proměnit vaše cíle a vize v realitu. Naší ambicí je zároveň být majákem v datovém oceánu, který vás provede všemi úskalími nových trendů. Naše mysl i dveře do “jednaček” jsou otevřené pro každého, kdo má zájem diskutovat, jak být na trhu úspěšnější.

Napsal: Zdeněk Bernard